Saatiin meidän projektin suunnitelma valmiiksi ja kuinkas sitten kävi? Meillä vaihtuu ryhmä, johon mennään pitämään se, mikä tarkoittaa, että koko suunnitelma menee varmasti uusiks. Tai jos ei koko suunnitelma ni isolta osin ainakin!
Oon nyt katellu tuolla yliopistolla tota tablettien käyttöä. Samalla oon tajunnu, et se tulee vaatimaan ihan kauheesti opettajalta, että sen monipuoliset hyödyt saadaan esiin. Luin yhtä artikkelia, jossa oli eroteltu niitä alueita. En muista niitä nyt tätä kirjottaessa, mutta olihan siinä listaa. Anyhow, miun mielestä on tärkeetä, että jos tabletteja käytetään koulumaailmassa, pitää niien käyttö ja käytön tulosten olla sellasia, mitä ei ois välttämättä saavutettu millää muulla keinoin.
Se mitä haen, on, että kalliita laitteita ei käytetä vaan vihkon ja kirjan korvikkeena tai opetuksen havainnollistamisen hyväks. Takana pitää olla idea siitä, että ilman kyseistä laitetta ei tähän ja tähän tulokseen olisi päästy. Tablettien kohalla juurikin tää yhteistoiminnallinen oppiminen, mistä viime luennolla tuli painavaa asiaa, on sitä, mitä tulisi suosia.
Tietysti tableteista on hyötyä myös yksilökäytössä. Oppilas voi tallentaa tiedostoja ja sivustoja ja ajatuksiaa helposti ja nopeesti myöhempää käyttöä varten. Tehokkain juttu taitaa kuitenkin ilmetä tablettien sosiaalisesta puolesta (ihan ku tabletit itessää ois sosiaalisia, hohohh). Tällä tarkotan sitä, että kun oppilaat voivat keskenään olla yhteydessä tehtävien tekemisen ohessa tableteilla, tai ope ja oppilas voi, niin tää pitäis osata hyödyntää. Opettaja voi suoraan kommentoida, antaa palautetta oppilaiden töistä, kun seuraa sitä toimintaa tai oppilaat voi helposti kysyä opettajalta neuvoa johonkin siten, että opettaja suoraan näkee, mihin oppilas tarvitsee apua. Mutta häviääkö tässä osa koululuokan sosiaalisesta luonteesta?
Tietenkään tabletit eivät saa hävittää normaalia sosiaalista kanssakäyntiä luokasta. Tänään yhdellä luennolla puhuttiin PISA-tutkimuksista ja siitä, miten Suomi on PISA-tutkimusten meluisin koulu. Luokkahuoneessa on todella paljon meteliä. Tämä ei kuitenkaan selkeästikään vaikuta negatiivisesti oppimiseen, onhan suomalaisesta koulusta tullut vientituote muualle maailmaan. Kaikkea ei voi sanoa tabletilla, vaan vertaisoppimista on tapahduttava myös suoraan kasvokkain. Näin oppii parhaiten.
Parhaat keinot tablettien käyttöön löytyy varmasti vain kokeilemalla. Tabletit eivät hetkessä istu koulumaailmaan ongelmitta, vaan niiden tehokas ja toimiva käyttötapa vaatii monta yritystä ja erehdystä. Lisäksi kaikki luokat toimivat omalla tavallaan, joten yhdelle luokalle voi sopia eri tapa kuin toiselle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti